header image
Home arrow Woodlanders arrow Woodland wellness
Woodland wellness PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Apr 09, 2012 at 03:31 PM

Shinrin-yoku

Shinrin-yoku er et japansk udtryk der kan oversættes med "skov badning". Det hentyder dog ikke til at tage et egentligt bad i en smuk skovsø, men til at "bade" i selve skovens lys, lyde og dufte - i skovens "luft" som har vist sig et være yderst afslappende. Det går ganske enkelt ud på at gå en kortere tur (15-30 minutter) i skoven, alene eller evt. i selskab med 1-2 andre. Vigtigt er dog at det er skoven der er det centrale, man kan godt sludre lidt men det er ikke en social udflugt. I stedet skal man nyde og fokusere på skovens stilhed og lyde, dens lys og dufte. Se evt. http://lifeisamazing.dk/shinrin-yoku-japansk-skovterapi/.

Skoven er afslappende

Der er intet så afslappende som en tur i skoven. Lyset og lydene får en til at slappe af og blive i godt humør, især det sene varme eftermiddagslys der spiller i træernes kroner.

Skovens lyde er også gode at falde i søvn til. I stedet for at købe et særligt apparat eller en særlig CD med afslappende lyd, så prøv denne her Relaxing Sound of Water Stream - Nature Forest - Relaxation Meditation - kan afspilles på PC, Tablet eller SmartPhone m.v.

Skoven er sund for psyken

En af hjernens vigtige signalstoffer er serotonin som spiller en stor rolle hvis man vil undgå depressioner. I skovbunden findes bakterien Mycobacterium vaccae som stimulerer hjernens produktion af serotonin. Det har både været omtalt i "Natursyn" på P1, men man kan også læse om det på side 66 i Signe Wennebergs bog: Haveterapi. Aktuelt er der en ny udsendelse på DR P1 "Natursyn" om dette emne; beskrivelsen fra DR's hjemmeside er:
Natursyn: Bymennesket mangler naturen 2015-01-12
Richard Louvs bog 'Last Child in the Woods' satte for 10 år siden fokus på børn og unges mangel på natur og startede en national debat i USA. Bogen er nu udkommet på dansk med titlen 'Det sidste barn i skoven'...
Og udsendelsen kan downloades/høres her: http://podcast.dr.dk/P1/natursyn/2015/natursyn_1501121303.mp3

Haveterapi

Den bedste haveterapi, i hvert fald hvis du ikke er alt for hårdt ramt af stress og/eller depression, er at bruge tid i sin egen have. Men nu findes der også "profesionelle" haver til behandling, f.eks. i Arboretet ved Hørsholm hvor man finder den nyanlagte terapihave Nacadia. Men der er også en del andre terapihaver i Danmark, prøv bare at google ordet "terapihave".

Wellness i Skåne

Wellness er ofte dyrt i hovedstadsområdet; tager man over broen til Skåne er der derimod et stort udvalg og priserne er lavere. Desuden ligger mange svenske spa- og kursteder dejligt ude i naturen. Se f.eks. http://www.visitsweden.com/sverige-dk/Regioner-og-Byer/Sydsverige/Skane/Wellness-Spa-Skane/.

Stress af i skoven

Den svenske landskabsarkitekt professor Patrik Grahn har defineret 8 oplevelsesklasser for natur: fredfyldt, vildt, trygt ,artsrigt, rummeligt, åbent, socialt, kulturelt. Og undersøgelser viser at især de skove med de første 4 karakteristika (fredfyldt, vildt, trygt ,artsrigt) virker afstressende. I forhold til stress er det altså vigtigere med "vildt" og "artsrigt" end f.eks. "åbent" og "socialt" - tankevækkende.

Teorier

Der er forskellige teorier og årsager til at det virker helsebringende at tilbringe tid i skoven. De falder dog i tre grupper
  1. Psykologiske: Her er mange forskellige teorier, og der er langt fra enighed. Desuden er der ikke mange egentlige lægevidenskabelige undersøgelser der be- eller afkræfter teorierne.
  2. Fysiologiske: Her er der oftest tale om veletablerede antagelser, f.eks. "frisk luft er sundt" eller "motion er sundt". Alle er mere eller mindre enige om at de er rigtigt, men i det omfang der er videnskabelige undersøgelser er de oftest ikke koblet med ophold i naturen: Altså, motion f.eks. er sundt uanset om du laver det i skoven eller i et fitness-center.
  3. Biokemiske: Her er der indtil videre 3 forskellige "påstande" hvoraf der er gode beviser for nogen, mens andre mere er teorier. Jeg tager her undgangspunkt i årsagerne som beskrevet i Eva Zelanders bog "Mindfullness i naturen" (oprindelig på dansk), men de er også beskrevet i Peter Wohllebens bog "Træernes hemmelige liv" (oprindelig på tysk) og i flere andre værker.
    • Phytoncider: Æteriske olier (der bla. giver den karakterisiske lugt i nåleskove) som indgår i træernes immunforsvar, og som angiveligt er med til at booste vores immunforsvar når vi indånder disse dufte (Phytoncider bruges også i arometerapi og i folkemedicin i Rusland, Ukraine og Østasien)
    • D-vitamin: Ophold udendørs (i sollys) øger kroppens produktion af D-vitamin (har længe været et videnskabeligt veletableret faktum)
    • Mycobacterium vaccae: En jordlevende backterie der fremmer hjernens frigivelse af serotonin (lige dette synes nu at være et videnskabeligt veletableret faktum), Kilder:
      • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15151947
      • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1868963/

User Comments

Please login or register to add comments

Last Updated ( Aug 11, 2019 at 06:45 PM )

All the leaves are green
And the sky is blue
I went for a walk
On a summer's day...

Write Comment (0 comments)
Juni
I Juni måned er det De vilde blomsters dag OG Dansk Mølledag søndag d. 19. juni 2022.
Sommer
Om sommeren er der ikke mange "officielle" aktiviteter, men på en varm sommerdag er det dejligt med en tur i skoven hvor der som regel er et par grader køligere.
Who's Online
We have 4 guests online