header image
Home arrow Woodlanders arrow Woodland wellness
Woodland wellness PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Apr 09, 2012 at 03:31 PM

Shinrin-yoku

Shinrin-yoku er et japansk udtryk der kan oversættes med "skov badning". Det hentyder dog ikke til at tage et egentligt bad i en smuk skovsø, men til at "bade" i selve skovens lys, lyde og dufte - i skovens "luft" som har vist sig et være yderst afslappende. Det går ganske enkelt ud på at gå en kortere tur (15-30 minutter) i skoven, alene eller evt. i selskab med 1-2 andre. Vigtigt er dog at det er skoven der er det centrale, man kan godt sludre lidt men det er ikke en social udflugt. I stedet skal man nyde og fokusere på skovens stilhed og lyde, dens lys og dufte. Se evt. http://lifeisamazing.dk/shinrin-yoku-japansk-skovterapi/.

Skoven er afslappende

Der er intet så afslappende som en tur i skoven. Lyset og lydene får en til at slappe af og blive i godt humør, især det sene varme eftermiddagslys der spiller i træernes kroner.

Skovens lyde er også gode at falde i søvn til. I stedet for at købe et særligt apparat eller en særlig CD med afslappende lyd, så prøv denne her Relaxing Sound of Water Stream - Nature Forest - Relaxation Meditation - kan afspilles på PC, Tablet eller SmartPhone m.v.

Skoven er sund for psyken

En af hjernens vigtige signalstoffer er serotonin som spiller en stor rolle hvis man vil undgå depressioner. I skovbunden findes bakterien Mycobacterium vaccae som stimulerer hjernens produktion af serotonin. Det har både været omtalt i "Natursyn" på P1, men man kan også læse om det på side 66 i Signe Wennebergs bog: Haveterapi. Aktuelt er der en ny udsendelse på DR P1 "Natursyn" om dette emne; beskrivelsen fra DR's hjemmeside er:
Natursyn: Bymennesket mangler naturen 2015-01-12
Richard Louvs bog 'Last Child in the Woods' satte for 10 år siden fokus på børn og unges mangel på natur og startede en national debat i USA. Bogen er nu udkommet på dansk med titlen 'Det sidste barn i skoven'...
Og udsendelsen kan downloades/høres her: http://podcast.dr.dk/P1/natursyn/2015/natursyn_1501121303.mp3

Haveterapi

Den bedste haveterapi, i hvert fald hvis du ikke er alt for hårdt ramt af stress og/eller depression, er at bruge tid i sin egen have. Men nu findes der også "profesionelle" haver til behandling, f.eks. i Arboretet ved Hørsholm hvor man finder den nyanlagte terapihave Nacadia. Men der er også en del andre terapihaver i Danmark, prøv bare at google ordet "terapihave".

Wellness i Skåne

Wellness er ofte dyrt i hovedstadsområdet; tager man over broen til Skåne er der derimod et stort udvalg og priserne er lavere. Desuden ligger mange svenske spa- og kursteder dejligt ude i naturen. Se f.eks. http://www.visitsweden.com/sverige-dk/Regioner-og-Byer/Sydsverige/Skane/Wellness-Spa-Skane/.

Stress af i skoven

Den svenske landskabsarkitekt professor Patrik Grahn har defineret 8 oplevelsesklasser for natur: fredfyldt, vildt, trygt ,artsrigt, rummeligt, åbent, socialt, kulturelt. Og undersøgelser viser at især de skove med de første 4 karakteristika (fredfyldt, vildt, trygt ,artsrigt) virker afstressende. I forhold til stress er det altså vigtigere med "vildt" og "artsrigt" end f.eks. "åbent" og "socialt" - tankevækkende.

Teorier

Der er forskellige teorier og årsager til at det virker helsebringende at tilbringe tid i skoven. De falder dog i tre grupper
  1. Psykologiske: Her er mange forskellige teorier, og der er langt fra enighed. Desuden er der ikke mange egentlige lægevidenskabelige undersøgelser der be- eller afkræfter teorierne.
  2. Fysiologiske: Her er der oftest tale om veletablerede antagelser, f.eks. "frisk luft er sundt" eller "motion er sundt". Alle er mere eller mindre enige om at de er rigtigt, men i det omfang der er videnskabelige undersøgelser er de oftest ikke koblet med ophold i naturen: Altså, motion f.eks. er sundt uanset om du laver det i skoven eller i et fitness-center.
  3. Biokemiske: Her er der indtil videre 3 forskellige "påstande" hvoraf der er gode beviser for nogen, mens andre mere er teorier. Jeg tager her undgangspunkt i årsagerne som beskrevet i Eva Zelanders bog "Mindfullness i naturen" (oprindelig på dansk), men de er også beskrevet i Peter Wohllebens bog "Træernes hemmelige liv" (oprindelig på tysk) og i flere andre værker.
    • Phytoncider: Æteriske olier (der bla. giver den karakterisiske lugt i nåleskove) som indgår i træernes immunforsvar, og som angiveligt er med til at booste vores immunforsvar når vi indånder disse dufte (Phytoncider bruges også i arometerapi og i folkemedicin i Rusland, Ukraine og Østasien)
    • D-vitamin: Ophold udendørs (i sollys) øger kroppens produktion af D-vitamin (har længe været et videnskabeligt veletableret faktum)
    • Mycobacterium vaccae: En jordlevende backterie der fremmer hjernens frigivelse af serotonin (lige dette synes nu at være et videnskabeligt veletableret faktum), Kilder:
      • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15151947
      • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1868963/

User Comments

Please login or register to add comments

Last Updated ( Aug 11, 2019 at 06:45 PM )

All the leaves are green
And the sky is blue
I went for a walk
On a summer's day...

Write Comment (0 comments)
November
November er stadig relativt mild og der er stadig gyldent løv på mange træer. Når solen er fremme er det dejligt at gå en tur i skoven, og man kan begynde at samle ting til juledekorationerne.
Vinter og Jul
Fra weekenden 24.+25. november og de første 2 weekender i december er der julemarked på rigtigt mange planteskoler samt på nogle slotte og museer, se f.eks. http://www.almanak.dk/jul/events/julemarkeder-koebenhavn.htm. Det er også en god tid at samle gran, kogler og andet til juledekorationerne.
Who's Online
We have 14 guests online